Baschet in 3

REGULI FIBA - modificate și adaptate pentru Corporate Games

Întrecerile la această disciplină sportivă se vor desfăşura la masculin și mixt, într-un sistem adaptat care să asigure participarea echipelor la cel puţin 3 meciuri. Durata unui meci va fi de 10 minute, timp efectiv de joc. Dimensiunea echipei trebuie să fie de minim 4 (3 in teren) şi maxim 5 jucători. La categoria mixt, o fată sau un băiat trebuie să se afle permanent în teren.
ECHIPAMENT 
Jucătoarele/jucătorii unei echipe trebuie să poarte maiouri/tricouri de culoare identică, numerotate şi pantofi sport care nu lasă urme pe teren.
 

Baschet in 3

REGULI FIBA - modificate și adaptate pentru Corporate Games

ARTICOLUL 4. REGULI SPECIFICE
4.1. Timpul de joc, categorii, dimensiune echipă, teren, schimbări, echipament.
4.1.1. Durata unui meci va fi de 10 minute, timp efectiv de joc. Echipa care marchează prima 21 de puncte, castigă meciul chiar dacă timpul de joc (cele 10 minute) nu a expirat. Cronometrul oficial va fi oprit in timpul întreruperilor, aruncărilor libere și în time-out. Fiecare echipă are dreptul la un time-out de 30 secunde. În caz de egalitate la finalul meciului, doar în etapa superioară, arbitrii vor acorda un minut de prelungiri, iar prima echipă care marchează două puncte în această perioadă, câștigă meciul.
4.1.2. Întrecerile la această disciplină sportivă se vor desfăşura la masculin si mixt. Dimensiunea echipei trebuie să fie de minim 4 (3 in teren) şi maxim 5 jucători. La categoria mixt, o fată sau un băiat trebuie să se afle permanent în teren. Dacă o echipă nu înscrie şi nu înregistrează minimum o rezervă, aceasta va avea drept de joc doar în sistemul No points No medals. O echipă nu poate începe un meci cu mai puţin de trei jucători în teren, în caz contrar aceasta va pierde prin forfeit.
4.1.3. Dimensiunea și marcajele terenului vor fi identice cu cele specifice unei jumătăţi de teren pentru baschet, cu un singur coș.
4.1.4. Schimbul de jucători este nelimitat și posibil doar cu permisiunea arbitrilor într-un moment de întrerupere al meciului.
4.1.5. Echipamentul jucătorilor unei echipe trebuie să fie uniform, cu șorturi, tricouri/maieuri de culoare identică, vizibil inscripționate cu numere și pantofi sport care nu lasă urme pe podea. Schimbarea maieurilor/tricorilor între membrii unei echipe, precum și portul aceluiași număr, constituie abateri de la regulament. Conform planificării, prima echipă înscrisă în foaia de joc (echipa locală), va purta maieuri de culoare deschisă (preferabil albe), iar a doua echipă înscrisă (echipa vizitatoare), va purta maieuri de culoare închisă.

4.2. Arbitrajul
4.2.1. Înainte de începerea meciurilor, arbitrii (principal si secund) vor completa/verifica foaia de joc, pe baza legitimaţiilor de participare şi a actelor de identitate ale jucătorilor prezenţi. Acest document poate fi completat și de managerii sau căpitanii echipelor.
4.2.2. Fişa de scor este documentul în care sunt înregistrate toate datele tehnice referitoare la desfăşurarea meciului. După încheierea meciurilor, căpitanii de echipă au obligaţia să semneze fişa de scor, pentru certificarea rezultatului. În cazul în care un căpitan de echipă refuză sau omite să semneze fişa de scor, scorul final va fi cel anunţat de arbitru.
4.2. Desfășurarea jocului.
4.2.1. În jocul de baschet 3 la 3, mingea este jucată numai cu mâna/mâinile şi poate fi pasată, aruncată, atinsă, rostogolită şi driblată în orice direcţie, în limitele regulilor specifice FIBA. Un contact neintenţionat sau o atingere accidentală a mingiei cu oricare parte a corpului, nu constituie o abatere.
4.2.2. Echipa care castigă tragerea la sorti poate alege posesia la începutul meciului sau la începutul unei eventuale perioade de prelungiri. După fiecare coș marcat, posesia se schimbă.
4.2.3. Aruncarea la coş începe, când jucătorul iniţiază o mişcare continuă normală, care precede lansarea mingiei spre coş şi, după aprecierea arbitrului, reprezintă începutul încercării de a înscrie. Acţiunea se termină când mingea a părăsit mâna/mâinile jucătorului şi în cazul unei aruncări din săritură când ambele picioare ale jucătorului au revenit pe teren.
4.2.4. Jocul pasiv în încercarea de a marca este considerat abatere de la regulament și se sancţionează cu pierderea posesiei pentru echipa în cauză. Echipa aflată în posesia mingiei trebuie să aibă o încercare de aruncare la coș în maxim 12 secunde. Jucătorul care încearcă să marcheze, poate avea braţul/braţele sale blocate de un adversar şi chiar dacă acest lucru îl împiedică să finalizeze aruncarea, el va fi considerat că a făcut o încercare reală de aruncare la coş din acţiune. În acest caz nu este esenţial ca mingea să parăsească mâna/mâinile jucătorului.
4.2.5. Intrarea in posesia mingiei, menţinerea posesiei.
4.2.5.1. Posesia câștigată prin tragere la sorți sau cea oferită de arbitru ca urmare a unei întreruperi, va începe cu schimbul de minge dintre apărator și atacant, în afara semicercului și în extremitatea terenului. În ambele situaţii, cronometrul pornește atunci când jucătorul atacant primește mingea oferită de adversar, în maxim 3 secunde după fluierul arbitrului.
4.2.5.2. După un coș valabil, un jucător al echipei aflate în apărare va intra neincomodat de adversar în posesia mingiei si va relua jocul driblând sau pasând în exteriorul semicercului, moment în care se va considera că echipa respectivului jucător a trecut în ofensivă și poate încerca marcarea unui coș.
4.2.5.3. După o aruncare ratată sau o ultimă aruncare liberă ratată, mingea rămâne în joc, iar echipa aflată în ofensivă poate încerca să menţină posesia și marca coș din interiorul semicercului. Dacă echipa aflată în apărare intră în posesie, jucătorul recuperator trebuie să scoată mingea în afara semicercului, driblând regulamentar sau pasând.
4.2.5.4. După o intercepţie sau o deposedare regulamentară, mingea trebuie scoasă în afara semicercului, moment în care respectiva echipă poate încerca să marcheze.
4.2.5.5. Un jucator este considerat „în afara semicercului” cand ambele picioare ale acestuia se afla pe sol, în afara liniei care marcheaza respectiva zonă. Nu se aplică restricţiile care fac referire la staţionarea sau deplasarea regulamentară a unui jucător fară minge, în interiorul semicercului.
4.2.6. Marcarea unui coş.
4.2.6.1. Marcarea unui coș se consideră reuşită atunci când o minge aruncată regulamentar intră în coş pe deasupra inelului şi rămâne în plasă sau trece prin ea. Mingea este considerată în coş chiar dacă numai o mică parte a ei este în interiorul inelului şi sub nivelul părţii superioare a acestuia.
4.2.6.2. Un coş reuşit este atribuit echipei aflate in ofensiva şi se punctează după cum urmează: din aruncare liberă – un (1) punct; din interiorul semicercului – un (1) punct; din exteriorul semicercului - doua (2) puncte.
4.2.6.3. Dacă un jucător al echipei aflate în apărare, în interiorul semicercului, câstigă posesia și încearca sau chiar înscrie deliberat fără ca mingea sa părăsească respectiva zonă, coşul marcat nu contează iar posesia va fi oferită echipei adverse.
4.2.7. Faulturi și penalizări.
4.2.7.1. O echipă se află în situația de „penalizare 7” dacă jucătorii acesteia au comis 7 faulturi. Începând cu faultul numărul 8, echipa adversă beneficiază de două aruncări libere, indiferent de zona unde se comite abaterea.
4.2.7.2. O echipă se află în situaţia de „penalizare 10” dacă jucatorii acesteia au comis 10 faulturi. Începand cu faultul numărul 11, echipa adversă beneficiază de trei aruncări libere plus posesia, indiferent de zona unde se comite abaterea.
4.2.7.3. Dacă un jucător comite fault în momentul în care adversarul aruncă la coș din afara semicercului, echipa aflată în ofensivă primește două aruncări libere. Dacă abaterea se produce în interiorul semicercului, echipa aflată în ofensivă primește una aruncare liberă. În ambele situaţii, dacă din aruncare, atacantul reușește totuși să marcheze (coș valabil), echipa acestuia va beneficia de încă o aruncare liberă.
4.2.7.4. Oricare jucător aflat în teren în momentul comiterii unui fault, poate executa aruncările libere, chiar dacă infracţiunea nu s-a produs asupra acestuia.
4.2.7.5. Dacă un jucător comite fault dar nu în momentul în care adversarul aruncă la coș, iar echipa sa nu se afla în situaţie de penalizare, arbitrul va intrerupe meciul și va oferi posesia echipei adverse (vezi 4.2.5.1.).
4.2.7.5. Greșelile personale nu vor fi contabilizate. Un jucător poate fi eliminat dacă, în mod intenționat comite un fault dur sau se află în una din situaţiile prevăzute la art. 3.5. din prezentul regulament. În aceasta situaţie, echipa ramâne în inferioritate până la finalul jocului. O echipă nu poate continua jocul cu mai puţin de doi jucători.
4.2.8. Pentru alte situaţii neprecizate, se vor aplica regulile oficiale ale FIBA.


Conectați-vă cu noi