Baschet P4S

Descriere

Reguli

FIBA modificate şi adaptate pentru Corporate Games

Încălzirea

Este în funcţie de disponibilitatea terenurilor şi limitată la 3 minute înaintea meciului.

Probe

Echipe, masculin şi feminin, clasele V-VIII. Competiţie cu grupe.

Durata unui meci va fi de două reprize a câte 7 minute, cu o pauză de 1 minut. Time out: câte unul de 1 minut în fiecare repriză, de echipă.

Nu se opreşte ceasul în prima repriză, dar în a doua se va opri. Dacă scorul este egal într-un meci eliminatoriu sau finală, se joacă o repriză de prelungire de 2 minute cu oprirea ceasului şi apoi câştigă cine marchează (sudden death).

Echipament

Jucătoarele/jucătorii unei echipe trebuie să poarte maiouri/tricouri de culoare identică, numerotate şi pantofi sport care nu lasă urme pe teren. În cazul aceloraşi culori, cea de-a doua echipă se va schimba.

Dimensiune echipă

Minim 7 maxim 10

Regulament

ARTICOLUL 4. REGULI SPECIFICE

4.1. Timpul de joc, dimensiunea echipei, schimbul de jucători

4.1.1. Fiecare meci este  compus din două reprize  a  câte 7 minute cu 1 minut pauză între ele. În caz de egalitate la finalul meciului, după caz, modalitatea de departajare (repriză de prelungiri, aruncări libere etc.). Fiecare echipă are dreptul la un time-out de 30 secunde, doar în repriza a doua.

4.1.2. Dimensiunea echipei trebuie să fie de minim 7 (5 în teren) şi maxim 12 jucătoare/jucători. O echipă nu poate începe sau continua un meci cu mai puţin de patru jucători în teren, în caz contrar aceasta va pierde prin forfeit.

4.1.3. Schimbul de jucători este posibil doar cu permisiunea arbitrilor și se poate efectua fie în timpul jocului fie într-un moment de întrerupere sau interval de joc.

4.1.4. Echipamentul jucătoarelor/jucătorilor unei echipe trebuie să fie uniform, cu șorturi, tricouri/maieuri de aceiaşi culoare, vizibil inscripționate cu numere de la 4 la 15 și pantofi sport care nu lasă urme pe podea. Schimbarea maieurilor/tricorilor între membrii unei echipe, precum și portul aceluiași număr, constituie abateri de la regulament. Conform planificării, prima echipă înscrisă în foaia de joc (echipa locală), va purta maieuri de culoare deschisă (preferabil albe), iar a doua echipă înscrisă (echipa vizitatoare), va purta maieuri de culoare închisă.

4.1.5  Echipele vor include si un voluntar (adult) care va participa la toate meciurile, care are rolul de a coordona echipa in terene, dar fara a influenta decisiv modul de desfasurare a partidelor, deci cu urmatoarele restrictii :

  1. Nu are voie sa treaca de jumatatea terenului
  2. Nu are voie sa trimita direct spre cos, iar punctele eventual inscrise se vor anula
  3. Nu are voie sa stea in caciula
  4. NU are voie sa deposedeze jucatorii adversi
  5. Nu are voie sa faulteze jucatorii adversi

4.5.6 Voluntarii (adultii) pot face si ei oricate schimbari in teren, in acelasi mod ca si ceilalti jucatori din teren.

4.2. Arbitrajul

4.2.1. Înainte de începerea meciurilor, arbitrii vor completa/verifica foaia de joc, pe baza legitimaţiilor de participare şi a actelor de identitate ale jucătorilor prezenţi. Acest document poate fi completat și de managerii sau căpitanii echipelor.

4.2.2. Fişa de scor  este documentul în care sunt înregistrate toate datele tehnice referitoare la desfăşurarea meciului. După încheierea meciurilor, căpitanii de echipă au obligaţia să semneze fişa de scor, pentru certificarea rezultatului. În cazul în care un căpitan de echipă refuză sau omite să semneze fişa de scor, scorul final va fi cel anunţat de arbitru.

4.2.3. În jocul de baschet, mingea este jucată numai cu mâna/mâinile şi poate fi pasată, aruncată, atinsă, rostogolită şi driblată în orice direcţie, în limitele regulilor specifice FIBA. Un contact neintenţionat sau o atingere accidentală a mingiei cu oricare parte a corpului, nu constituie o abatere.

4.2.4. Aruncarea la coş începe, când jucătorul iniţiază o mişcare continuă normală, care precede lansarea mingiei spre coş şi, după aprecierea arbitrului, reprezintă începutul încercării de a înscrie. Acţiunea se termină când mingea a părăsit mâna/mâinile jucătorului şi în cazul unei aruncări din săritură când ambele picioare ale jucătorului au revenit pe teren. Jucătorul care încearcă sa înscrie, poate avea braţul/braţele sale blocate de un adversar şi chiar dacă acest lucru îl împiedica să finalizeze aruncarea, el va fi considerat că a făcut o încercare reală de aruncare la coş din acţiune. În acest caz nu este esenţial ca mingea să parăsească mâna/mâinile jucătorului.

4.2.5. Marcarea unui coş se consideră reuşită atunci când o minge vie intră în coş pe deasupra şi rămâne înăuntru sau trece prin el. Mingea este considerată în coş chiar dacă numai o mică parte a ei este în interiorul inelului şi sub nivelul părţii superioare a acestuia. Un coş reuşit este atribuit echipei care a atacat coşul echipei adverse şi se punctează după cum urmează: din aruncare liberă – un (1) punct;  din zona coşului de două puncte - două (2) puncte; din zona coşului de trei puncte - trei (3) puncte. Dacă un jucător înscrie, deliberat, în coşul propriei echipe, aceasta este o abatere şi coşul marcat nu contează. Dacă un jucător face ca mingea să treacă complet, prin coş, de jos în sus, aceasta este o abatere.

4.2.6. Cronometrul de joc, trebuie să indice 0:00.3 (trei zecimi de secundă) sau mai mult, pentru ca un jucător să-şi asigure posesia mingiei, în urma unei repuneri în joc sau a unei recuperări după ultima sau singura aruncare liberă, pentru a putea încerca, o ultimă aruncare la coş din acţiune. Dacă cronometrul de joc indică 0:00.2 sau 0:00.1, singura modalitate de a înscrie un coş din acţiune valabil, este prin voleibolare sau o aruncare de sus a mingii direct în coş.

4.2.7. Jucătorul care efectuează repunerea mingiei în joc trebuie să respecte următoarele reguli:

  • să nu întârzie mai mult de cinci (5) secunde pentru  a repune mingea;
  • să nu intre în interiorul terenului de joc în timp ce are mingea în mână (mâini);
  • după repunere să nu atingă mingea pe teren înaintea unui alt jucător;
  • să repună din locul indicat de arbitru;
  • repunerea să fie efectuată către un coechipier aflat la cel puţin 1 m distanţă.

 

4.2.8. Un jucător nu poate rămâne pentru mai mult de 3 secunde consecutive în zona de restricţie adversă, dacă propria echipă sa se află în atac şi cronometrul este pornit. O toleranţă poate fi admisă în următoarele cazuri:

  • jucătorul încearcă să părăsească zona de restricţie;
  • jucătorul sau un coechipier se află în acţiune de aruncare la coş, iar mingea părăseşte sau este pe punctul de a părăsi mâna/mâinile aruncătorului;
  • jucătorul staţionează mai puţin de 3 secunde în zona de restricţie, intră în posesie şi driblează în interiorul acesteia pentru a arunca la coş.

Pentru a fi considerat în afara zonei de restricţie un jucător trebuie să fie în contact pe ambele picioare cu terenul din afara zonei restrictive.

4.2.9. Angajarea între doi jucători se produce în următoarele situaţii:

  • la începutul reprizelor (perioadelor de joc);
  • arbitri opresc jocul pentru o minge ţinută;
  • sunt dubii cu privire la echipa care trebuie să efectueze repunerea;
  • o dublă abatere a avut loc, în timpul ultimei sau singurei aruncări libere, nereuşite;
  • mingea rămâne prinsă între inel şi panou (excepţie, între aruncările libere);
  • nu este adoptată posesia alternativă (reguli FIBA) ca metodă de repunere.