Biliard Bucuresti 2012

REGULI  IBF – modificate și adaptate pentru Corporate Games.

 Participanţii  se  pot  înscrie  fără  plata  unei  taxe suplimentare atât la întrecerea  de simplu cât și la cea de dublu. Învingătorul/învingătoarea unui meci va fi  jucătorul/echipa care câștigă 2 jocuri din maxim 3. Pentru a câștiga un joc este necesară introducerea regulamentară a propriului set de 7 bile și apoi a bilei 8. 

ECHIPAMENT

Mese de billiard standard. Cămaşă/tricou cu guler, pantaloni și pantofi adecvați. Fără blugi, trening, pantaloni scurți sau adidași.

REGULAMENT  IBF - modificat și adaptat pentru Corporate Games

ARTICOLUL 4. REGULI SPECIFICE

4.1. Scopul acestui joc este introducerea în buzunarele mesei standard a propriilor bile, numerotate de la 1 la 7 sau de la 9 la 15. Jucătorul folosește un tac (tac de biliard, personal sau oferit de club) pentru a lovi bila albă care în mișcare lovește celelalte bile obiect.  Pentru a câștiga un joc el trebuie să introducă regulamentar setul său de 7 bile și apoi să țintească și să introducă bila 8 (neagră). Câștigătorul meciului este jucătorul care câștigă 2 jocuri din maxim 3. Cu excepția loviturii de spargere, orice altă lovitură trebuie anunțată și doar la cererea adversarului detaliată.

4.2. Comportamentul și îmbrăcămintea competitorilor trebuie să fie în conformitate cu decența specifică acestei discipline sportive (cămaşă/tricou cu guler, pantaloni, pantofi adecvați, fără blugi, trening, pantaloni scurți sau adidași).

4.3. Arbitrajul

4.3.1. Înainte de începerea jocurilor, arbitrii vor completa/verifica fişa de joc, pe baza legitimaţiilor de participare şi a actelor de identitate ale jucătorilor prezenţi. Prezența la masa de joc repartizată este necesară cu cel puțin 10 minute înainte de ora programată pentru începerea partidei.

4.3.2. Fişa de scor  este documentul în care sunt înregistrate toate datele tehnice referitoare la desfăşurarea întrecerii sportive. După încheierea jocurilor, căpitanii de echipă/concurenții au obligaţia să semneze fişa de scor, pentru certificarea rezultatului. În cazul în care un căpitan de echipă/concurent refuză sau omite să semneze fişa de scor, scorul final va fi cel anunţat de arbitru.

4.3.3. Arbitrajul va fi asigurat în zone de 5-6 mese/arbitru. Caracteristica principală a acestei discipline sportive fiind fair playul, concurenții se vor arbitra reciproc și doar în situații excepționale vor cere intervenția arbitrului care va analiza și dispune.

4.3.4. În proba de dublu, o echipă nu poate începe sau continua partida cu mai puțin de doi jucători. Schimbările nu sunt permise.

 4.4. Gruparea bilelor

La începutul jocului bilele sunt grupate într-un triunghi, cu bila din vârf pe punctul de spate și bila 8 imediat sub ea. Câte o bilă din fiecare grup vor fi aranjate în cele două colțuri inferioare ale triunghiului, iar celelalte la întâmplare.

4.5. Spargerea bilelor

4.5.1. Jucătorul care câștigă dreptul pentru prima lovitură (tragere la sorți sau altă modalitate) decide cine va sparge în primul joc, iar pentru următoarele jocuri, lovitura de spargere va fi alternativă. Pentru ca o spargere să fie considerată regulamentară, bila albă trebuie să lovească din spatele liniei de bătaie grupul de 15 bile, să rămână pe masă, iar din această lovitură cel puțin una din bile să fie introdusă sau cel puțin patru bile să atingă una din cele patru mante. Dacă nu se îndeplinește cel puțin una din aceste condiții,  celălalt jucător are dreptul de a accepta poziția de pe masa deschisă(alegerea bilelor nu s-a făcut încă) și a juca, de a solicita regruparea bilelor pentru a executa el însuși lovitura de spargere sau de a oferi adversarului posibilitatea să repete.

4.5.2. Dacă dintr-o lovitură de spargere regulamentară bila albă sare de pe masă sau intră într-un buzunar, iar bila 8 rămâne pe masă, această situație se numește scratch. În această situație toate celelalte bile introduse/sărite nu se repoziționează, celălalt jucător trebuie să continue jocul cu bila albă din spatele liniei de bătaie, masa rămâne deschisă.

4.5.3 Dacă bila 8 intră în buzunar direct din spargere, jucătorul aflat la masă poate cere fie regruparea bilelor și o nouă spargere, fie reașezarea bilei 8 pe punctul de spate și continuarea jocului. Dacă jucătorul aflat la masă comite scratch la spargere și totodată introduce într-un buzunar și bila 8, adversarul are dreptul de a cere fie regruparea bilelor pe masă, fie reașezarea bilei 8 pe punctul de spate și continuarea jocului cu bila albă din spatele liniei de bataie.

4.5.4. Dacă din spargere, orice altă bilă este trimisă în afara mesei, aceasta rămâne în afara jocului și se consideră fault, iar jucătorul care vine la masă poate să continue jocul la masa deschisă din poziția respectivă sau cu poziționarea bilei albe în spatele liniei de bătaie. Cu excepția bilei 8 nici o altă bilă nu se repoziționează.

4.5.5. Dacă din spargere se introduce cel puțin o bilă și nu se comite scratch, jucătorul care a efectuat lovitura rămâne la masa deschisă și poate continua jocul atâta timp cât introduce regulamentar bile anunțate.

4.6. Alegerea bilelor nu se face in urma loviturii de spargere. Indiferent de culoarea sau numărul bilelor introduse/rămase, masa este deschisă întotdeauna după lovitura de spargere. Adjudecarea grupului se face doar după ce un jucător introduce în mod regulamentar o bilă anunțată. Grupul din care face parte respectiva bilă devine al său, iar celălalt este atribuit oponentului.

4.7. Continuarea jocului

4.7.1. Un jucător rămâne la masă atâta timp cât introduce regulamentar bilele atribuite și poate câștiga jocul dacă, după eliminarea acestora, introduce corect bila 8. Dacă în urma unei lovituri, bila anunțată nu intră în buzunarul precizat, jucătorul pierde posibilitatea de a continua jocul și adversarul urmează la masă.

4.7.2. După ce grupurile au fost alese, jucătorul, la fiecare lovitură, trebuie să atingă mai întâi una din bilele atribuite. Dacă nici o bilă din cele atribuite nu este introdusă după impactul cu bila albă, oricare bilă de pe masă trebuie să atingă una din cele patru mante. Dacă nici una din aceste condiții nu este îndeplinită, lovitura este considerată fault.

4.8. Faulturi standard, limita de timp, pierderea jocului

4.8.1. În afara celor mai sus precizate, următoarele situații sunt considerate faulturi: a) nici un picior pe podea în momentul loviturii; b) bile sărite de pe masă; c) bilă atinsă; d) lovitură dublă cu tacul; e) lovitură condusă; f) poziționarea greșită a bilei albe; g) joc greșit din spatele liniei de cap; h) tac pe masă; k) bile în mișcare. Dacă un jucător comite fault, adversarul său vine la masă și poate repoziționa bila albă oriunde pe suprafața de joc.

4.8.2. Limita de timp regulamentară este de 35 secunde pentru fiecare lovitură și poate fi verificată de arbitru atunci când se constată întârzierea exagerată a unui joc. Dacă lovitura nu este executată în limita de timp regulamentară, arbitrul poate anunţa fault. Pentru întârzieri repetate jucătorul în cauză poate pierde jocul. Dacă  se constată că un joc nu progresează spre final, arbitrul poate declara jocul nul sau rejucarea acestuia.

4.8.3. Pierderea jocului se poate produce și în următoarele situații: a) jucătorul comite fault la introducerea bilei 8; b) jucătorul introduce bila 8 înainte de introducerea bilelor din grupul atribuit; c) jucătorul introduce bila 8 în alt buzunar decât cel anunțat; d) jucătorul trimite bila 8 în afara mesei. Aceste reguli nu se aplică în cazul loviturii de spargere.

4.9. Pentru motive bine întemeiate (abateri de la regulament, situații de pericol, condiții meteo nefavorabile, defecțiuni tehnice etc.) arbitrii/organizatorii pot decide amânarea, întreruperea  sau reluarea unei probe. În situaţii speciale, arbitrii/oficialii pot decide repetarea unei curse (re-run).